Vasaras radošas aktivitātes Erasmus+projekta DEHORS ietvaros

Pirmsskolas skolotāja Benita Strode piedāvāja daudzveidīgas radošās aktivitātes zēniem un meitenēm, kas gan raisa jautrību, gan sniedz bērniem iespēju praktiski darboties un izpausties, sagādā pozitīvas emocijas, dot iespēju “izlādēt” uzkrāto enerģiju. Skolotāja  ieviesa praksē dažādas āra aktivitātes dabas izzināšanā, sekmēja bērnu vēlmi aktīvi un praktiski darboties svaigā gaisā, veidoja saudzīgu attieksmi pret dabu, estētisku dabas uztveri, mīlestību pret visu dzīvo.  Sagatavotās āra aktivitātes, kurās bērns varēs praktiski darboties : pētīt, analizēt, mācīties par dabu ar interesi un prieku. Darbošanās svaigā gaisā veicina bērnu attīstību visās jomās. Tā ietver sociālās prasmes un kultūras zināšanas, emocionālo un intelektuālo attīstību, fizisko attīstību.

  • ,, Dabas otu darbnīca.”

Skolotāja rosināja izveidot dabas otu kolekciju, lai varētu gleznot un eksperimentēt ar krāsu, iegūstot krāšņus un neatkārtojamus otu nospiedumu rakstus. Šī āra mākslas ideja iedvesmoja bērnus iestādes brīvdabas teritorijā savākt koku vai krūmu zariņus, kurus izmantot  otu kātiem. Apsekojot apkārtni, viņi izvēlējās nepieciešamo dabas materiālu otu izgatavošanai: smilgas, vārpas, ziedus, augu lapas, egles zariņus, putnu spalvas u. c. Dabas otas izgatavoja piesienot ar diega vai gumijas palīdzību pie kociņa izvēlētās lapas, ogu ķekarus, ziedus.

Dabas otu komplekta darināšana mudināja bērnus izteikt sevi dažādos veidos, jautri un radoši iesaistīties āra mākslas ideju īstenošanā. Gleznošanai tika izmantotas gan guašas krāsas, gan ogu, augu sula.

Bērniem patīk zīmēt netradicionālā tehnikā, mums jāpalīdz izdomāt arvien jaunus veidus. Tas viņiem bija izaicinājums, sajust smaržas, vēju, skaņas un radoši to uzgleznot darbojoties nelielā grupiņā uz molberta brīvā dabā. Visi darbojās aizrautīgi, radoši un bija sajūsmināti par iespēju gleznot ārā ar dažādu faktūru otām.

 

  • ,,Kukaiņu salidojums’’

Aktivitāte notiek pirmsskolas iestādes brīvdabas teritorijā. Pirms aktivitātes bērni diskutēja par kukaiņu daudzveidību, skatījās prezentāciju, attēlus, kukaiņu modeļus. Pētīja kukaiņus iestādes teritorijā , izmantojot lupas, mikroskopu, papildināja savas zināšanas par kukaiņu pasauli.  Skolotājs piedāvā padomāt, kādu kukaini katrs vēlēsies izveidot no dabas materiāla, kādu materiālu labāk izmantot spārnu, ķermeņa, kāju veidošanai. Bērni izsaka savu viedokli un dodas vākt dabas materiālu kastītēs – akmentiņus, kociņus, sūnas, ziedošus augus, lapas, kātus u.c. No savāktā dabas materiāla tika veidoti taureņi, spārītes, vaboles, kāpuri utt. Bērni izvēlējās vietu savam kukainim-akmeni, spoguļa virsmu, koka ripu vai koka celmu. Darbojoties bērni komunicēja savā starpā, dalījās ar savākto materiālu, palīdzēja ar padomu, ja kādam bija nepieciešams. Pēc aktivitātes visiem bija iespēja apskatīt dažādos ,, kukaiņus,’’ priecāties gan par savu darbu, gan par savu vienaudžu darinājumiem. Aktivitātes gaitā bērni attīstīja novērošanas spējas, pētīja, analizēja, nostiprināja augu, kukaiņu nosaukumus. Vakarā vecāki apskatīja bērnu darbus un bija pārsteigti, ka no vienkāršiem zariņiem, lapām, akmentiņiem var izveidot ļoti līdzīgus ,,kukaiņus’’.

  • ,, Kukaiņu restorāns”

Aktivitātes norises vieta pirmsskolas iestādes brīvdabas teritorijas savvaļas zona. Pirms aktivitātes bērni  stāstīja, ko viņi zina par kukaiņu uzturu, citus interesantus faktus, balstoties uz personīgo pieredzi un citām zināšanām. Skolotājs piedāvā izveidot ,, kukaiņu restorānu” un izvēlēties sev dažādus traukus, uz kuriem tiks izvietots dažāda veida ēdiens kukaiņiem  ( cukurs, medus, iebiezinātais piens, arbūzi, āboli, konfektes, jāņogas, zemenes, avenes, banāni, siers, tomāti, burkāni, gurķi, kartupeļi, maize). Bērni liek galvā cepurīti, uzsien priekšautus kā īsti pavāri, izvēlas sev produktus, aprīkojumu, sāk gatavot kukaiņiem cienastu. Gatavojoties aktivitātei, bērniem radās ideja izgreznot kukaiņu ēdienus ar ziediem un augu lapām. Tika savākti ziedoši augi, turpmākajā darbībā rotāja ar tiem izveidotos ēdienus ,, kukaiņu  restorānā ’’. Darbošanās gaitā bērni paši nogaršoja piedāvātos produktus, noteica to garšas īpašības, izteica pieņēmumus, kas kukaiņiem varētu garšot. Kad darbs bija pabeigts, bērni paņēma savas paplātes ar cienastu un novietoja tās iestādes teritorijas savvaļas zonā. Pēcpusdienā novēroja traukus ar ēdienu, mēģinot savākt informāciju un fiksēt rezultātus novērojumu kartēs. Vairākas reizes dienā bērni pārbaudīja izmeklēšanas vietu, fotografēja kukaiņus, kuri bija viņu ēdienu traukos. Vēlāk kopā ar skolotāju tika apspriesti jautājumi par dažādu kukaiņu vēlamo ēdienu. Aktivitātes gaitā bērni uzzināja par kukaiņu uzturvērtības  īpašībām, par viņu dzīves ieradumiem, mijiedarbojoties ar objektiem, kā arī  apkārtējo vidi , ieguva dažādu pieredzi.

 

 

Materiālu sagatavoja Daugavpils 27.pirmsskolas izglītības iestādes pirmsskolas skolotāja Benita Strode.