Pirmsskolas skolotājas un sākumskolas skolotāju sadarbība brīvdabas pedagoģijas jautājumos
2025.gada 22. oktobrī, skolas brīvlaikā, Daugavpils Tehnoloģiju vidusskolas liceja skolotājas novēroja un novērtēja mācību procesu Daugavpils 27.pirmsskolas iestādes brīvdabas teritorijā. Šī pieredze ļāva skolotājām izzināt, kā pirmsskolas skolotājas izmanto brīvdabas pedagoģijas pieeju un organizē mācību procesu ārā. Pirmsskolas izglītības skolotāja Irina Kozela ar 6–7 gadu vecuma izglītojamajiem runāja par rosību rudenī, par dabas parādībām, par rudens ražu un cilvēka darbiem. Izglītojamiem tika uzdots darīt tā, lai rudens paliktu atmiņā. Bērni vāca teritorijā kastaņus, ozolzīles, koku lapas, sēklas, koku mizas, čiekurus, pīlādžu ogas un “konservēja” tās burkās “Dubļu virtuvē”. Tajā pašā laikā bērni fotografēja rudens ražu un katrs uzrakstīja savu rudens “konservēšanas recepti”. Lai atbildētu uz jautājumu: “Kāda krāsa ir rudens?”, bērni šķiroja dažādus dabas materiālus un secināja, ka rudens pārsvarā ir dzelten-brūnā krāsā. Papildus aktivitātēm TTS āra robots palīdzēja bērniem pārbaudīt savas zināšanas, lasot un atpazīstot augu nosaukumus.
Pirmsskolas izglītības skolotāja Jeļena Dimitrijeva ar 6-7 gadu vecuma izglītojamajiem runāja par komposta veidošanu. Nodarbībā tika izmantotas daudzveidīgas metodes – pētniecība, eksperimenti, novērojumi, praktiskā darbība , kas veicināja bērnu aktīvu līdzdalību un domāšanu. Nodarbība bija cieši saistīta ar reālo dzīvi; tika veidota saprotama saikne ar ikdienas pieredzi, pārrunājot resursus komposta kaudzei un to, no kurienes tos var iegūt. Bērniem bija iespēja praktiski novērot pelējuma veidošanos uz dārzeņiem un maizes. Tika pārrunāta baktēriju izcelsme un to nozīme komposta veidošanās procesā. Bērni šķiroja materiālus, kas der un neder kompostam. Pedagogs izmantoja vairākas valodas veicināšanas stratēģijas. Nodarbībā tika izmantotas arī iepriekš iegūtās zināšanas un bērnu personīgās pudeles ar komposta paraugiem. Integrētā rotaļnodarbība “Komposts” veicināja bērnu izpratni par dabas ciklu un vides saudzēšanas nozīmi.
Profesionālas sarunas gaitā pedagogi apsprieda mācību stratēģijas, diagnosticējošās 1. klases skolēnu zināšanu pārbaudes rezultātus, brīvdabas pedagoģijas pieejas izmantošanu mācību procesā un āra vides pielāgošanu mācību procesa īstenošanai. Skolotājas novērtēja gan pirmsskolas, gan skolas teritorijas pielāgošanu āra izglītībai un definēja aktuālās problēmas turpmākai darbībai.
Mūsu pirmsskolas skolotājas saņēma vērtīgu atgriezenisko saiti no sākumskolas pedagogiem, kas papildināja pieredzi un palīdzēja labāk saprast, kā pirmsskolā iegūtās zināšanas un prasmes tiek turpinātas skolā.
Vadītāja vietniece Jūlija Sivačova uzsvēra pirmsskolas iestādes ieguvumus projekta darbībā – pedagogiem bija iespēja paaugstināt kompetences āra izglītībā Erasmus+ projektos un izstrādāt metodiskos līdzekļus ar labās prakses piemēriem.
Šī sadarbība pierādīja, cik svarīga ir pirmsskolas un sākumskolas pedagogu mijiedarbība brīvdabas pedagoģijā, lai bērni iegūtu bagātīgu mācību pieredzi, attīstītu radošumu un izpratni par dabu, vienlaikus stiprinot skolotāju profesionālo kompetenci.
Fotogrāfijas var paskatīties šeit:
https://www.manamarite.lv/galerija/integreta-rotalnodarbiba-konservesim-rudeni/
https://www.manamarite.lv/galerija/integreta-rotalnodarbiba-komposts-5-grupa-sparite/